reklama

Plavba do najväčšej riečnej delty alebo ako sme hľadali bengálskeho tigra

Viete si predstaviť, že by ste sa plavili tou istou loďou, ako slávni anglickí lordi? Drevený parník s obrovským dreveným pôvodným kolesom sa stále pravidelne plaví a nie je v múzeu!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Krásne pôvodné kajuty, starý zvonec z roku 1929 a hlavne nonšalantný kapitánsky mostík. Živé múzeum, ktoré sa plaví na pravidelnej linke Dháka – Barisal. Keď vstúpite na palubu už hneď vám zaškrípe stará drevená podlaha a vôňa lode napovedá, že ste vstúpili do histórie. Na palube stretávame právnika z najvyššieho súdu v Dháke a hneď sa dávame do rozhovoru. Je hrdý, že sa plaví na niečom takom starom a býva v tej najlepšej kajute, ktorá voľakedy patrila lordovi. ,,Je plno lodí na tejto trase. Aj luxusnejšie. Ale tu máš pocit, že sa plavíš na niečom, čo má históriu.“ Raji študoval v Londýne a nemožno mu uprieť jeho záľubu vo všetko anglickom. Presne o 18.30 sa začne pohybovať veľké drevené koleso a loď sa lenivo pohne z prístavu. Celý deň si môžete sedieť na palube, piť silný čierny čaj z východnej časti Bangladéša a pozorovať ruch na rieke. Malé lode sa uhýbajú tomuto starému lordovi, ktorý ich upozorní svojim hlasným parným trúbením. Rieka je lenivá, tmavá a rozliata do postaraných kanálov. Veľké mestá sa striedajú s rybárskymi dedinkami a vy takto máte život na rieke ako na dlani. Ak som mal doteraz pocit, že plavba po Níle je najväčším zážitkom, tak po dnešnom dni si upravujem svoj rebríček.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Kapitánsky mostík tak ako ho postavili v Kalkate. Toto nie je múzeum, ale aktívna loď!
Kapitánsky mostík tak ako ho postavili v Kalkate. Toto nie je múzeum, ale aktívna loď! (zdroj: Martin Navrátil)
Drevený parník z roku 1929, ktorý ešte pamätá anglických lordov.
Drevený parník z roku 1929, ktorý ešte pamätá anglických lordov. (zdroj: Martin Navrátil)
Ak chcete navštíviť dedinu, musíte ísť aj cez bahno delty:)
Ak chcete navštíviť dedinu, musíte ísť aj cez bahno delty:) (zdroj: Marta Rajková)
Prales v hmle je sídlom tigra
Prales v hmle je sídlom tigra (zdroj: Marta Rajková)
Práca v delte. Muži majú na hlave 50 kg
Práca v delte. Muži majú na hlave 50 kg (zdroj: Marta Rajková)
Nechceš prísť do Bangladéša?
Nechceš prísť do Bangladéša? (zdroj: Martin Navrátil)

A kam sa to vlastne plavíme? K najväčšej riečnej delte na svete. Väčšina riek z Nepálu, Indie, Bhutánu, ale aj z Bangladéša sa sem zlieva do Bengálskeho zálivu. Vyše 105 tisíc kilometrov štvorcových tvorí sieť väčších či menších vodných ciest pokrytých mangrovníkmi. Našim cieľom je nielen zažiť plavbu po rieke a delte, ale aj vidieť obávaného bengálskeho tigra. ,,Viem, že chcete vidieť tigra. Ja vám to osobne prajem, ale v kútiku duše dúfam, že ho nestretnete. Je to nebezpečné zviera a každý tretí deň je niekto napadnutý.“ Povedal nám sympatický Bangladéšan, ktorý pracoval ako sprievodca. Túžba bola však silnejšia a nasadáme na druhý deň na menšiu loď, ktorá nás zoberie na miesta, kde by sme ho mali vidieť. Sme v končinách, kde nie sú cesty a jediným prostriedkom na dopravu je len loď.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Hlavnou obživou je rybolov
Hlavnou obživou je rybolov (zdroj: Martin Navrátil)

 

Pozorné oko lodivoda
Pozorné oko lodivoda (zdroj: Martin Navrátil)
Tigrie stopy
Tigrie stopy (zdroj: Marta Rajková)

Ranná hmla nad pralesom má svoje čaro a rybárske lode, ktoré sa sem-tam objavia, vyzerajú ako keby ich kormidloval Cháron. ,,Nedávaj ruku do vody.“ Od kormidla sa ozval Ibrahim. ,,Je tu množstvo krokodílov. A skutočne., Onedlho narazíme na prvé plutvy. Tigre a krokodíly tu majú na svedomí nejeden ľudský život. Jedným z najnebezpečnejších prác na svete je zber medu v miestnom pralese. Keď nepríde útok od tigra, ktorý sa vraj vrhne po krku, tak treba očakávať štipľavé žihadlá od divých včiel. Po hodine prídeme na miesto, kde by sme mali stretnúť tigra. Hneď dostaneme miestneho ozbrojenca s puškou. Vraj keď príde útok, on vie čo má robiť. ,,Chcem stretnúť tigra či nechcem? Neustále mi to ide po rozume. A keď ho stretnem... Napriek tomu šliapeme a hľadáme. Prales je tak hustý, že na niektorých miestach nie je vidno ani do 10 metrov. Pod nohami sú silné výčnelky od mangrovníkov a pri zlom našliapnutí si viete nohu dobre napichnúť. Stále viac a viac sa mi to páči, lebo takých miest je na svete čoraz menej. Sem tak ľahko nedorazí cestovný ruch. ,,Pozri, tu sú stopy!“ A skutočne nie len jedna, ale niekoľko ich ostalo po šelme. V bahne je dobre vidieť veľkosť a aj ten pazúr. ,, Niekde tu musí byť!“ Miestny ostrostrelec nerobí žiadne divadlo len za to, že sú tu turisti zo Slovenska. Hľadali sme dve hodiny, ale nenašli sme. A či mi to nevadí? Nie, aj o tom je cestovanie. Cestuješ 30 hodín, aby si videl tigra a ten nakoniec bol možno za mangrovníkom a lenivo sa na nás pozeral. Ale aj tá cesta bola dobrodružstvom a určite stála za to. Ak sa raz rozhodnete ísť do Bangladéša, nevynechajte oblasť Sundarban.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Text: Martin Navrátil

Našu cestu po hodvábnej ceste a netradičných oblastiach môžete sledovať na www.facebook.com/travelistan

Ako sa cestuje po Bangladéši?

Bangladéš patrí medzi najlacnejšie krajiny na svete. Ak sa rozhodnete navštíviť túto krajinu a boli ste už napríklad v Indii, budete prekvapení ako niektoré veci o niečo lepšie fungujú.

Hotely – 3-hviezdičkové stoja okolo 20 eur pre dvojicu. Ak by ste tu chceli šetriť, môžete sa ubytovať aj za 3 eurá na noc. V Dháke a vo väčších mestách je ubytovanie najdrahšie.

Doprava – veľmi lacná a za pár eur si môžete priplatiť veľmi dobrý nadštandard.

  • Lode – najčastejšia doprava v Bangladéši. Napríklad najpopulárnejšia doprava je Dhaka – Barisal. Ak chcete cestovať ako domáci, t. j. prestriete si deku na zemi, cena je cca. 5 eur, ak si však priplatíte 5 eur, máte prvú triedu. Prvá trieda je kajuta s dvoma posteľami, ventilátorom, televíziou a elektrickými zásuvkami. Lístky sa kupujú veľmi jednoducho v prístave. Najlepšie minimálne deň pred odchodom.

  • Autobus – Vzdialenosť je tu relatívny pojem. 280 kilometrov trvá aj 12 hodín. Najlepšie je cestovať v noci. V noci je totiž menej dopravných zápch a rýchlejšia preprava. Ak chcete cestovať veľmi lacno, tak 280 kilometrov vás vyjde cca. 6 eur. Ak si priplatíte 7 eur máte nielen klimatizovaný autobus, ale aj sedadlá sklápateľné takmer až do ležiacej polohy. Ako keby ste cestovali v Argentíne.

  • Vlaky – Ak sa chcete vyhnúť natriasaniu sa a nevadí vám trochu pomalší spôsob dopravy, tak vlak je ideálny. 1. trieda s lôžkami stojí na vzdialenosť 300 kilometrov približne 9 eur. Najnižšia trieda, čiže drevené sedadlo a otvorené okno s mrežou stojí 3 eurá.

  • Ak cestujete vo dvojici a chcete si dopriať nielen dobrý hotel, ale aj atrakcie plus najlepšiu dopravu, cena za deň je cca 60 eur na dvojicu. Ak cestujete nízko nákladovo, cena pôjde výrazne dole.

Čo treba vidieť?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dháka – najživšie ázijské mesto s otvoreným bazárom, viď predchádzajúci článok.

Plavba po rieke Dháka – Barisal či do mesta Khulna

Sundarban – najväčšia delta na svete. Najlepšie výlety sa robia z mesta Mongla, ktoré je od Khulny cca. hodinu cesty autobusom. Celodenný výlet do delty vás vyjde cca. 45 eur na osobu so všetkým. Loď, sprievodca, ozbrojený doprovod.

Cox´s Bazaar – najdlhšia pláž na svete. Áno, nepomýlil som sa. Miestni majú dokonca jasno, že je aj najkrajšia na svete. To asi nie je, ale zaujímavá určite je!

Zdroj: www.travelistan.sk

Martin Navratil

Martin Navratil

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  5x

15 rokov aktívne cestujem po svete. Pracoval som ako profesionálny sprievodca a organizoval mnohé prvoexpedície. Založil som cestovateľský portál www.travelistan.sk , kde sa delím o informácie ako cestujem. Mojimi cestovateľskými srdcovkami sú Afrika, krajiny na hodvábnej ceste, ako aj bizarné a opustené miesta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu