reklama

Transsibírska magistrála alebo ako si kúpiť lístok

Viete si predstaviť, že by ste 6 dní a nocí cestovali vo vlaku? Celý čas by ste počuli to zlovestné či krásne ttt ttt a videli by ste len brezy, brezy a opäť len brezy?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Keď som prvý krát povedal, že idem jednou z najdlhších železníc na svete, rodina na mňa pozerala ako na samo trýzniteľa. Ale ja som si chcel splniť svoj sen a vidieť túto magistrálu na vlastné oči. Nie len, že som bol nadšený, ale odvtedy som sa vrátil 8 krát.

Na Rusko môžete mať hocijaký názor, ale ten vlak je proste bohovský. Nielen, že prejdete takmer celé Rusko skrz, ale aj uvidíte ako to Rusko vyzerá. Niekto navštívi len Moskvu a Petrohrad a myslí si, že to takto vyzerá všade. Ale vlak vám dá skutočný obraz nielen o krajine, ale aj o obyvateľoch najväčšej krajiny na svete. To nie je len sedenie a pozeranie sa na milióntu brezu, ale aj o veľkých úvahách s miestnymi pri pivku či klobáske. Kam cestuješ? „Idem k moru.“ Povie mi Voloďa, ktorý ide so svojou rodinou z Moskvy do Vladivostoku. 6 dní tam, 6 dní pri chladnom mory pri Vladivostoku a 6 dní naspať do hlavného mesta. Rodina sa pekne rozložila v kupé vlaku. Niekto si číta, niekto hrá karty, ale väčšina rozmýšľa nad svojim osudom. Práve tie osudy sa tu rozoberajú každou chvíľou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Transsibírska magistrála
Transsibírska magistrála (zdroj: Marta Rajková)
Sen nejedného cestovateľa - Bajkalské jazero pri meste Irkutsk
Sen nejedného cestovateľa - Bajkalské jazero pri meste Irkutsk (zdroj: Marta Rajková)

Cestujem legendárnym vlakom Rossija 2. Je nielen najpohodlnejším, ale aj tým najlepším na danej trase. Vagóny sú krásne novučičké, klimatizované a ,,dežurné“ s červenými perami sa aj krajšie usmievajú. Ani nezaregistrujete a na kilometrovníku 1777 prekročíte pomyselnú hranicu medzi Európou a Áziou. Mestá za Uralom ako Jekaterinburg, Omsk, Novosibirsk ako keby ich jedna mater mala. Betónové džungle, ktoré dostali svoj šat za čias Stalina. Ale jedno majú všetky mestá na legendárnej trase spoločné. Nádherné železničné stanice. Obrovské ako stredoveké katedrály. Čisté, krásne, nonšalantné a všetko dobre zorganizované. Ako keby ste ani v Rusku neboli. Dokonca aj ten úsmev je tu väčší. Na staniciach vám ,,bábušky“ predávajú svoje domáce jedlo za zlomkové ceny. „Domáci zemiak s kuriatkom. Alebo by si si dal palacinky s tvarohom?“ Jedna staršia pani sa prekrikuje s tou druhou, aby nalákali zákazníka. Samé dobroty okolo mňa. Stačí si len vybrať. Na tejto trase neschudnete. Čo ma však prekvapuje, sú pamätníky obetiam, ktoré boli zabité československými legionármi. Doma ich máme za hrdinov, tu ich majú za vrahov. Vedeli ste, že Čechoslováci ako druhý národ sa prebojoval skrz Ruskom? Vojska pod vedením Slováka Janka Jesenského tu berú ako zradcov. Iľja mi pripomína známu konšpiráciu, že Čechoslováci ukradli cársky poklad a preto sa nám tak darilo za prvej republiky. Fakt či pravda? Nakoniec si necháme svoje argumenty a napijeme sa vodkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Čo stanica, to unikát. Často ide o najkrajšiu stavbu v ruských mestách
Čo stanica, to unikát. Často ide o najkrajšiu stavbu v ruských mestách (zdroj: Marta Rajková)
Železničné stanice sú malé chrámy
Železničné stanice sú malé chrámy (zdroj: Marta Rajková)

Vlak si to prechádza širokými riekami ako Volga, Ob, Jenisej po starých železných mostov. Ttt ttt, stále znie deň čo deň. Mám rád, keď si čítate Dostojevského a vtedy máte pocit, že chápete smutné príbehy hlavných hrdinov ruských románov z 19. storočia. Tá železnica má stále niečo do seba.

Budovateľské pomníky sú proste všade
Budovateľské pomníky sú proste všade (zdroj: Martin Navrátil)

Ani neviete ako vám prejde čas. Pre niekoho je na začiatku nepredstaviteľné, aby bol tak dlho vo vlaku, ale zaručujem vám, že na konci budete radi, že ste sa na to podujali. Jemne sa priblížite ruskej nátury a odtrhnete sa od tých, čo si myslia, že Rusko je len výstavná Moskva a Petrohrad. Vypočujete si príbehy ľudí, čo vám povedia, že svetlejšie zajtrajšky o ktorých hovoria politici sú trochu inak. Ten vlak je cestou do duše skutočného Ruska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako si vybrať správny vlak?

Na transsibírskej magistrále – a v Rusku vo všeobecnosti – platí, že čím nižšie má vlak číslo (napríklad najlegendárnejší vlak č. 1 smerom na Moskvu resp. vlak č. 2 smerom do Vladivostoku), o to je modernejší, je klimatizovaný a je jednoznačne na lepšej úrovni ako vlaky na Slovensku. Ak sa číslo vlaku blíži k číslu 80 a vyššie, v tom prípade už ide o staršie vagóny a je z nich cítiť opotrebovanosť. Čiže čím nižšie číslo, tým lepší resp. komfortnejší vlak!

Koľko stojí lístok a kde si ho môžem kúpiť?

Je to veľmi jednoduché. Na oficiálnej stránke ruských železníc – http://pass.rzd.ru/main-pass/public/en sa zaregistrujete a kúpite si lístok cez internet. Pozrite si nielen číslo vlaku, ale vyberte si aj konkrétne miesto. Pozrieť si môžete aj to, cez ktoré mestá vlak pôjde, kde bude stáť a ako dlho. A by niekto príliš neveril oficiálnej stránke, lístok si môže kúpiť aj na hlavnej stanici v Bratislave. Neponúkajú tam však všetky vlaky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena lístka sa pohybuje v závislosti od čísla vlaku, teda čím nižšie číslo vlaku, tým drahší lístok. Čím vyššie číslo, tým lacnejší lístok. Treba si položiť otázku, aký komfort potrebujete napríklad pri ceste, ktorá bude trvať 6 dní. Dnes je však ruský rubeľ veľmi nízky, a preto aj komfort je oveľa dostupnejší.

Vlak je rozdelený na niekoľko kategórií:

  • 1. trieda spalny vagon – uzamknuteľné kupé s 2 lôžkami, máte pocit komfortu

  • 2. trieda kupe – uzamknuteľné kupé so 4 lôžkami. Ideálne, ak ste skupina štyroch ľudí. Bude to o to zábavnejšie, lebo ste stále spolu.

  • 3. trieda plastkartny – otvorené kupé, lôžka sú aj v rozšírenej uličke. Budete mať síce kontakt s domácimi, ale ak niekto chrápe, počuje to celý vlak. Alebo keď si niekto otvorí sardinky s cibuľou, a verte, že to určite niekto urobí, budete to cítiť. Navyše, keď vlak stojí, klíma je vypnutá a otvorené kupé sa odrazu mení na saunu. Zvážte preto, či výška ušetrených peňazí stojí za to.

Je jedno, ktorú triedu si vyberiete, vždy dostanete na cestu čistú plachtu, obliečky a malý uterák. V každom vagóne sa nachádzajú spoločné toalety a umyvárky so studenou tečúcou vodou. Sprcha sa vo vlaku väčšinou nenachádza. Sprcha je vo vlaku číslo 1 a 2 dostupná pre 1. triedu. Veľmi čisté sprchy sa inak nachádzajú na vlakových staniciach a keď má vlak dlhšiu prestávku, môžete sa osprchovať za poplatok okolo 200 RUB.

Interiér vlaku.
Interiér vlaku. (zdroj: Marta Rajková)

Je to bezpečné?

Transsibírska magistrála, a celkovo cestovanie v Rusku, patrí medzi bezpečné zážitky a počas našich ciest sa nikdy nič nestalo, nikdy sme neboli okradnutí. Neznamená to, samozrejme, že sa to nemôže stať. Najväčšie riziko hrozí v otvorených kupé plastkartny.

Ako často vlak zastavuje a ako je to s časovými pásmami?

Vlak sa počas celej cesty od Moskvy po Vladivostok riadi moskovským časom. Na hodinách na vlakových staniciach aj vo vlaku je vždy moskovský čas! Je to z toho dôvodu, aby nevznikol chaos, keď vlak prechádza toľkými časovými pásmami. Keď si teda kúpite vlakový lístok napríklad v Irkutsku, spýtajte sa, či je na ňom napísaný moskovský čas alebo miestny čas.

Vlak zastavuje podľa harmonogramu, ktorý je vo vlaku. Niekde postojí 2 minúty, inde aj 60 minút. Vlak nikdy nečaká! Vlak odchádza presne a nerobí kontrolu pasažierov. Preto vždy majte pas a peniaze so sebou, keby ste náhodou zmeškali vlak, aby ste sa dostali do ďalšieho.

Stravovanie vo vlaku

Vo vlakoch sú reštauračné vozne, kde sa platí ruskými rubľami. Vo vlaku je široký výber jedál a okrem jedla kúpite aj vodu či pivo. Najlepšie sa však stravuje, keď vlak zastaví na staniciach. Na vlakových staniciach totiž domáci predávajú vlastnú stravu, ktorá síce nie je vždy lacnejšia ako vo vlaku, ale je chutnejšia. Aké jedlá sa predávajú:

  • bliny – palacinky či už s džemom, tvarohom, ale aj s mäsom

  • pirohy – plnené mäsom, zemiakmi alebo kapustou

  • rôzne druhy mäsa so zeleninou, zemiakmi

  • čerstvo nazberané čučoriedky, maliny, ale aj uhorky – čerstvé aj kvasené

Strava na vlakových staniciach je dobrá, preto si vždy pozrite vo vlaku na harmonogram, kde a ako dlho vlak stojí. Ak stojí viac ako 20 minút, stihnete si spraviť zásoby jedla.

Každý vagón má svoju sprievodkyňu, ktorá vám za ruské ruble predá kávu, čaj, sladkosti, ale aj vodu. Vo vagóne sa nachádza aj horúca voda na zalievanie polievok, kávy a čaju. Žiadne samovary v kupé už nie sú.

Alkohol a fajčenie

Vodku kúpite v reštauračnom vozni, ale ceny sú veľmi vysoké. Na železničných staniciach je síce zakázané predávať tvrdý alkohol, ale pivo kúpite. Fajčiť sa dá len medzi vozňami, v kupé je prísny zákaz fajčenia.

Dohovorím sa?

Pár lekcií ruského jazyka nezaškodí, ale keďže sme v jednej slovanskej jazykovej skupine, dorozumiete sa veľmi rýchlo.

Kam sa vlakom dá dostať?

Každý má predstavu, že vlakom pôjde do Vladivostoku a koniec. J Vlakom sa dá dostať až do Vietnamu, Pekingu, Uzbekistanu, ale aj do Lhasy, a to už z Bratislavy, Budapešti či Prahy. Len treba mať čas.

Trasa transsibírskej magistrály
Trasa transsibírskej magistrály (zdroj: rzd.ru)

Moskva – Vladivostok

9 259 km medzi dvoma mestami. Cesta trvá celkovo 6 nocí. Najlegendárnejším vlakom je vlak č. 2 smerom do Vladivostoku a vlak č. 1 smerom do Moskvy. Tento vlak patrí medzi najlepšie vybavené, najčistejšie a všetko v ňom funguje.

Vlakom do Číny

  • Transmongolská trasa postavená v roku 1950 – vedie cez Rusko, Mongolsko a Čínu. Vlak č. 19/20 ide každý týždeň a používa hlavne čínske vagóny. Trasa je dlhá 7 621 km, vlak ide v utorok z Moskvy a cesta trvá 6 nocí. Z Pekingu ide do Moskvy v stredu. Spája tri veľké mestá Moskvu, Ulanbátar a Peking.

  • Transmandžuská trasa postavená v roku 1900 – vedie cez Rusko a Čínu. Trasa dlhá 8 986 km a cesta trvá 6 dní. Vlak ide naspäť z Pekingu do Moskvy ide v sobotu.

Ak by ste chceli získať zadarmo prvý slovenský 23 stránkový e – book s ďalšími a rozšírenými radami o transsibírskej magistrále, nájdete ho na stránke www.travelistan.sk , kliknite na „e – book zadarmo“ v hornom menu.

Naše cesty po svete môžete sledovať aj na www.facebook.com/travelistan

Martin Navratil

Martin Navratil

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  5x

15 rokov aktívne cestujem po svete. Pracoval som ako profesionálny sprievodca a organizoval mnohé prvoexpedície. Založil som cestovateľský portál www.travelistan.sk , kde sa delím o informácie ako cestujem. Mojimi cestovateľskými srdcovkami sú Afrika, krajiny na hodvábnej ceste, ako aj bizarné a opustené miesta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu