reklama

Etiópia - cesta za zážitkami

„Dnes nie je tak teplo. Je len niečo cez 45 °C.“ Povie mi sprievodca z kmeňa Afarov v jednom z najnižších bodov Afriky, ktoré je zároveň aj najteplejším miestom na svete.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Len posúďte sami. Priemerná teplota je tu celoročne cez deň 48° a v noci ledva teplota klesne pod 30°C. Potím sa ako džezmen o polnoci na STV2.

Je to šialené teplo, ktoré si neviete predstaviť. Chytáte každý jemný vánok na svojej pokožke a snažíte sa zaspať. Nedá sa. Budím sa, ako mi tečie pot. Litre vody už ani nepočítam, ktoré som vypil. Ani neviem, čo je horšie. Či poriadne teplo, alebo riadna zima. Čo tu robím? Prečo som sa vybral do útrob zeme?

Sopka v oblasti Danakil v plnej kráse
Sopka v oblasti Danakil v plnej kráse (zdroj: Martin Navrátil)
Pri najaktívnejšej sopke na svete
Pri najaktívnejšej sopke na svete (zdroj: Martin Navrátil)
A bublá to stále
A bublá to stále (zdroj: Martin Navrátil)

Nikto by sem asi nešiel, keby tu nebola jedna z najaktívnejších sopiek na svete Erta Ale. Tá už niekoľko desaťročí chrlí lávu a vytvára poriadne lávové pole. Len kým sa sem dostanete, musíte prejsť džípom 2 dni cez miesta kde je teplo, piesok a veľa prachu. Už chápem, že tu nikto medzi 10.00 až 16.00 nič nerobí. Nedá sa. Hľadáte tieň ako tie zvieratá z dokumentárnych filmov. Všetku aktivitu robíte len večer. Aj my stúpame k sopke, keď sa slnko blíži k obzoru. 3 hodiny šliapeme cez čierne lávové polia. Pod nohami mi škrípe stuhnutá láva a pripadám si ako keby som bol vo filme o planéte opíc. Všetko tu je bez života a také šedé. Len tam v diaľke už vidím červenú žiaru, ktorá stúpa z vrchu. Ťahá ma to ako magnet a to mi dodáva silu v tej suchej horúčave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Danakil hrá všetkými farbami
Danakil hrá všetkými farbami (zdroj: Martin Navrátil)
Obrázok blogu
(zdroj: Martin Navrátil)

Viete si predstaviť, že stojíte na okraji sopky a pozeráte ako vybuchuje? Ako sa láva valí ako riadny silný potok do údolia? Ako to buble pod vami? Hodinu pozerám na to divadlo pod nohami. Pre tieto okamihy žijem. Chcem ich. Milujem, keď na ceste musíte niečo ťažké podstúpiť a zážitok nepríde ako na striebornom podnose. Musíte prekročiť svoju komfortnú zónu. Tá Etiópia je proste skvelá. Na ceste naspäť stretávame stovky tiav ako nesú svoj poklad, ktorým je soľ. Každodenne miestny kmeň Afarov doluje soľ a posiela do najbližšieho mesta. Tradície sa vraj majú uchovať a tak stále v 21. storočí sa miesto áut používajú ťavy. Teraz si viem predstaviť starodávne karavány, ktoré križovali známu hodvábnu cestu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Takto sa ťaží soľ
Takto sa ťaží soľ (zdroj: Martin Navrátil)
50°C a po členky v slanej vode...
50°C a po členky v slanej vode... (zdroj: Martin Navrátil)
Všade kam pozrieš je soľ
Všade kam pozrieš je soľ (zdroj: Martin Navrátil)

Danakil mal byť pre mňa vrcholom cesty. Myslel som si, že Omo, ktoré pre Slovákov priblížil známy režisér Barabáš, bude už len turistická pasca. A ono to tak nebolo. Na juhu Etiópie stále existujú kmene, ktoré žijú ako pred mnohými rokmi. Nebudem vám tu však tvrdiť ako niektoré cestovné kancelárie, že žijú v dobe kamenej. „Keď som prvýkrát videl televíziu, kamaráti sa mi smiali. Pozeral som na tu drevenú debnu a hľadal som tých piadimužíkov, čo tam vystupovali.“ Priznal sa mi sprievodca z kmeňa Turmi. „Naša dedina stále odmieta peniaze s tým, že všetko je všetkých. Funguje to tak, že keď niekto niečo potrebuje, zoberie si to. Neexistuje, že by to niekto zneužil.“ Táto dedina z kmeňa Turmi síce odmieta peniaze, ale niekde inde si obyvatelia povodia rieky Omo za každú fotografiu pýtajú farebný papierik. „Žiaľ, tie peniaze potom skončia v miestnom bare. Alkohol je metla.“ Smutne konštatuje sprievodca. Berie nás na jedno trhovisko, kde sa dnes stretnú 3 rôzne druhy etnika. Na trhovisku sa to mieša nielen tovarom, ale krikom jednotlivých etník. Najväčší prichádza z otvoreného priestranstva. Ženy a muži si podávajú veľkú nádobu a pijú niečo čierne. „Môžem sa napiť“? Odpoveďou je mi hlasný smiech a dávajú mi poriadne ohmataný džbán. Napijem sa, ochutnám a strasiem sa. Ani nie tak od výšky alkoholu ako od chuti. Vraj je to pivo, ale od našej chuti to má poriadne ďaleko. Tu sa pivo robí z kávových šupiek, ktoré sa poriadne zvaria. Dám si ešte pár hltov a postupne sa odoberiem na jednu z najväčších osláv miestnej dediny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Kmene pri brehoch rieky Omo
Kmene pri brehoch rieky Omo (zdroj: Martin Navrátil)
Obrázok blogu
(zdroj: Martin Navrátil)
Dáš si pivo?
Dáš si pivo? (zdroj: Martin Navrátil)

Z miestneho chlapca sa má stať muž. Keď dosiahne 15 rokov, má prebehnúť nahý cez chrbty kráv. Okolo nás tancujú ženy hore bez v rytmickom tanci, muži skáču a dostávajú sa do tranzu. Takéto zábery a zážitky som mohol ako malé dieťa obdivovať, keď som pozeral staré dokumenty a neveril som, že to zažijem aj ja. Je to šupa. Spevy, tance, elektrizujúca atmosféra. To ma baví. Cestovať niekam za niečím aj keď to trvá dni. Toto nie sú zážitky, ktoré prídu len tak. Vy musíte ísť za nimi. Hľadať ich a keď ich nájdete, budete viac než nadšený. Potom únava z dlhého cestovania pominie.

 

Pri vodopádoch pri Bahir
Pri vodopádoch pri Bahir (zdroj: Martin Navrátil)
Kamenné chrámy v Lalibele
Kamenné chrámy v Lalibele (zdroj: Martin Navrátil)

Etiópia to nie sú len kamenné krásne kresťanské kostolíky na severe. Inak vedeli ste, že Etiópia patrí medzi najstaršie kresťanské národy na svete? To nie sú len krásne vodopády na severe pri meste Bahir, ale aj menej známe veci ako Danakil a Omo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Text: Martin Navrátil

Naše cesty po svete môžete sledovať na www.facebook.com/travelistan

Pár rád pri ceste do Etiópie

- Víza dostanete na letisku za poplatok 50 USD alebo 48 Eur.

- Etiópia patrí medzi lacné krajiny v Afrike. Ak si doprajete hotel, prelety a dobrú stravu, miniete na deň cca 50 eur. Ak je váš štandard nižší, miniete menej.

- K rieke Omo sa dostanete aj klasickou dopravou. Treba ísť do Arba Minch a odtiaľ miestnou dopravou do dediny Turmi.

- Momentálne je v krajine výnimočný stav, ktorý by mal trvať pol roka. Napriek tomu je tu obrovské množstvo zahraničných skupín z celého sveta. Pred cestou sa informujte na veľvyslanectve v Addis Abeba o momentálnej situácii. Počas mojej návštevy bolo všetko v poriadku.

Zdroj: www.travelistan.sk

Martin Navratil

Martin Navratil

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  5x

15 rokov aktívne cestujem po svete. Pracoval som ako profesionálny sprievodca a organizoval mnohé prvoexpedície. Založil som cestovateľský portál www.travelistan.sk , kde sa delím o informácie ako cestujem. Mojimi cestovateľskými srdcovkami sú Afrika, krajiny na hodvábnej ceste, ako aj bizarné a opustené miesta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu