reklama

Varanasi – najbizarnejšie mesto na svete?

Ak by Jakubisko a Fellini hľadali filmové kulisy pre svoje bizarné filmy, určite by boli nadšení najposvätnejším hinduistickým mestom Varanasi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Mesto na rieke Ganga ako keby sa vôbec nezmenilo celé stáročia. Stará štvrť mesta so svojimi uličkami vám navodí vyslovene stredovekú atmosféru. Ak by ste tu nechali zapnutú kameru aj na hodinu, máte krásny film so scénami, ktorým nikto nebude chcieť veriť. Len si predstavte, že idete úzkymi kamennými uličkami, širokými na niektorých miestach len 2 metre. Nielen ľudská masa, ktorá sa tu prediera k svätej rieke odriekajúc posvätné texty, ale aj obrovské kravy a býky, ktoré si pochutnávajú na odpadkoch. Nielen kravy, ale aj kozy, túlavé psy, skákajúce opice, krochkajúce voľne vypustené prasiatka... Keď som prvýkrát videl pred sebou býka, nevedel som, čo mám ďalej robiť. Ind za mnou ma predbehol a pohladkal statného býka. Jemne ho potľapkal po boku a pomodlil sa. Veď je to sväté zviera a nikto mu tu neublíži. Do toho sa vám mieša vôňa či smrad kravských výkalov, čerstvo upečeného chleba, kari omáčky či čerstvého ovocia. Život tu plynie 24 hodín nepretržite. Na jednej strane neviete pochopiť, ako v tomto niekto dokáže prežiť, na druhej ste fascinovaný scénami, ktoré sa okolo vás odohrávajú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Farebná India
Farebná India (zdroj: Marta Rajková)
Plavba po rieke okolo gátov
Plavba po rieke okolo gátov (zdroj: Marta Rajková)
Svätý muž
Svätý muž (zdroj: Marta Rajková)

Musíte mať neustále otvorené oči, lebo vám niečo unikne. Nedokážete sa tu nudiť. Aj negatívne zážitky sú tak silné, že sa vám vryjú nezabudnuteľne do pamäte. Koľko krát som bol vo Varanasi a dokázal som sa stratiť? Ani GPS vám tu poriadne nefunguje a musíte sa spoliehať na inštinkt. Tentoraz som sa nechal uniesť davom, ktorý niesol mŕtve telo k rieke Ganga. Mŕtve telo obalené do žlto bielej plachty je nesené 6 mužmi. Predierajú sa v strede mesta k najposvätnejšiemu ghátu Manikarnika. Denne sa tu spáli 300 až 500 ľudských tiel a ich popol či ľudská schránka je potom hodená do rieky. Už keď sa blížime k miestu spaľovania, cítiť sladký pach ľudských tiel. Na jednom mieste je 15 hraníc. Ak by som doma na Slovensku videl čo len trochu ohorené ľudské telo, povraciam sa. Tu mi to príde normálne a počas tých návštev som si zvykol už takmer na všetko. A koľko horí telo? Vraj 3 až 4 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Tisíce ľudí sa kúpe 365 dní v roku
Tisíce ľudí sa kúpe 365 dní v roku (zdroj: Marta Rajková)
Ranný kúpeľ
Ranný kúpeľ (zdroj: Marta Rajková)
Rieka je aj jedna veľká práčka
Rieka je aj jedna veľká práčka (zdroj: Marta Rajková)
Čerstvo vypraté
Čerstvo vypraté (zdroj: Marta Rajková)

Viete si predstaviť, že by ste sa v tom okúpali? Tu je viera silnejšia a hinduistom to nevadí. Každé ráno sa tisíce ľudí spoločne ponoria do rieky a zmyjú nielen svoje hriechy. Raz som videl ako kus tela priplávalo ku kúpajúcim a tí ho len tak odstrčili bokom. Mäkké ranné Slnko sa opiera do ľudí, ktorí tu vykonávajú ranný kúpeľ. Odriekajú posvätné texty, modlia sa, mydlia sa, plávajú, zuby si čistia... Neďaleko je otvorená práčovňa, kde sa v svätej rieke perie všetko od hotelovej posteľnej bielizne až po každodenné oblečenie. Keď som sem prišiel prvýkrát, nechal som si oprať. Nevedel som, že kde sa perie a hlavne, kde sa prádlo suší. Prechádzam sa po uliciach a nad malou križovatkou vidím porozvešané prádlo, ktoré mi silno pripomínalo, že je moje. A ono bolo moje! Len tak na križovatke, kde sa pásli na odpadkoch kravy, skákali opice a prach od motor rikší. Klasický obrázok, ktorý vás pri prvej návšteve ohromí. Čím ste tu viac a vraciate sa, tým vám to príde normálnejšie. Nepoznám krajinu, kam by sa ľudia tak radi vracali. Pre niekoho je to miesto na zážitky, iný hľadá spiritualitu, ale je to aj miesto na cvičenie jogy na strechách stáročných budov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Marta Rajková)
Acro jóga na streche stáročnéj budovy
Acro jóga na streche stáročnéj budovy (zdroj: Samospúšť:))

Varanasi je svätým mestom, kde každý hinduista chce byť spálený a kde chce zažiť slávnostnú ceremóniu uzatvárania rieky Gangy. Každý boží deň brahmáni za sprievodu hudobných nástrojov slávnostne ukončia deň. Hodinový obrat, kde sa vznáša vôňa kadidla. Tisíce Indov si spieva, tlieska a radujú sa z tejto chvíle. Nikde inde ich neuvidíte tak usmiatych ako tu počas obradu.

Ceremóniu sledujú tisíce ľudí
Ceremóniu sledujú tisíce ľudí (zdroj: Marta Rajková)
Večerné uzatváranie Gangy
Večerné uzatváranie Gangy (zdroj: Martin Navrátil)

Keď Mark Twain navštívil toto miesto, nazval ho najvzrušujúcejším a najkrajším mestom. Stavím sa, že od čias slávneho spisovateľa sa tu veľa nezmenilo. Len konské povozy tu vystriedali autá a motor rikše. Ponorte sa aj vy do tohto mesta. Možno ho budete aj vy na začiatku neznášať a potom si ho zamilujete ako ja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Text: Martin Navrátil

Ročnú cestu po svete môžete sledovať na www.facebook.com/travelistan

A aj tá krava musí byť:)
A aj tá krava musí byť:) (zdroj: Marta Rajková)
Martin Navratil

Martin Navratil

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  5x

15 rokov aktívne cestujem po svete. Pracoval som ako profesionálny sprievodca a organizoval mnohé prvoexpedície. Založil som cestovateľský portál www.travelistan.sk , kde sa delím o informácie ako cestujem. Mojimi cestovateľskými srdcovkami sú Afrika, krajiny na hodvábnej ceste, ako aj bizarné a opustené miesta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu