reklama

Pestrofarebný hinduistický sviatok Holi

Som celý od farby. Nájdete na mne žltú, modrú, červenú, zelenú...Marta povedala, že som farebný ako juhoafrická zástava

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Dnes sú všetci pestrofarebný ako ja. Všetci oslavujú najpopulárnejší hinduistický sviatok Holi, kedy ľudia po sebe hádžu ozdravné farby a vylievajú hektolitre vody. Len si predstavte, že idete po ulici a odrazu ,,prásk“. Pristane na vás voda či už z kýbľa alebo farebná voda. Nevyhnete sa tomu, ani keby ste robili čo chceli. Neviete odkiaľ máte očakávať útok. Od tej sympatickej Nepálčanky či toho turistu ďalej? Odrazu mi niekto zozadu vrazí zelenú farbu do tváre. Aj na vlasoch mi pristane červené vrecko od malého dieťaťa, ktoré sa tomu smeje až pukne. Smerujeme na hlavné námestie Durbar, kde sa dnes stretlo tisíce ľudí, aby masovo po sebe vylievali vodu a hádzali farby.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Happy Holiiiii
Happy Holiiiii (zdroj: Marta Rajková)
Oslava života začína
Oslava života začína (zdroj: Marta Rajková)
Neskutočná atmosféra
Neskutočná atmosféra (zdroj: Marta Rajková)

Sviatok Holi sa oslavuje od nepamäti. Podľa legendy si chcel populárny boh Krišna zobrať svoju nastávajúcu, ale bál sa, že ho odmietne kvôli jeho hnedej pokožke. Na radu svojej mamy si na seba dal niekoľko farieb, aby svoju milú oklamal. Dnes je Holi spojený aj zo začiatkom jari, kedy si Nepálčania berú dovolenky a pripravujú verejnú veselicu. Už deň predtým zapaľujú vatry, robia ohňostroje a hlasno sa zabávajú. Ak by ste sa v Nepále, ale aj v Indii, spýtali, na ktorý sviatok sa tešia, tak povedia Holi. ,,Holi nie je len náboženský sviatok, kedy musíš vykonávať procesie, ale zabávaš sa so svojimi kamarátmi a v neposlednom rade môžeš hodiť farbu na dievča, ktoré sa ti páči.“ Povedal mi sympatický majiteľ hotela v strede Káthmandú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
A takto sme dopadli my...
A takto sme dopadli my... (zdroj: Martin Navrátil)
Dnes je celý Nepál v pestrofarebných farbách
Dnes je celý Nepál v pestrofarebných farbách (zdroj: Marta Rajková)
Obrázok blogu
(zdroj: Marta Rajková)

Happy Holiiiiiiii, počujem stále hlasnejšie, čím sme bližšie k hlavnému námestiu, ktoré stále nesie výrazne známky po minuloročnom zemetrasení. Keď počas bežných dní je námestie v červenej farbe od tehál, dnes to tu vyzerá ako keby sa streli všetci natierači sveta. Pestrofarebné, veselé, proste krásne. Niekto vyliezol na svätú sochu, vyhadzuje farbu do vzduchu a kričí happy Holiiii. Skupina chlapcov sa vrhla na krásne dievčatá, aby ich zasypali žltou farbou. Tie sa chichocú a tvária sa, že to dnes neočakávali. Turisti, ktorí si to prišli len nafotiť, však dostávajú spŕšku modrej farby a už zapadli do koloritu. Rikšiar priniesol ťažký reproduktor a pustil bollywoodske piesne. Dav začal skákať, spievať a zabávať sa. Nikomu nevadí a neuráža sa, že dostanete svoj prídel farieb. Ani my nezaostávame, kupujeme si farby a hádžeme to okolo seba ako zmyslu zbavení. To vyvoláva na námestí pobavenie a odrazu sa na mňa vrhne menší dav a som farebný tak, že ma Marta vôbec nespoznáva. Čierne vlasy mám žlté a biele tričko je vlastne na vyhodenie. Niekto mi podá pivo nech si aj ja užijem. Dnes sa majú ľudia tiež obdariť a byť na seba ešte milší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Tisíce ľudí spoločne oslavujú. pridali by ste sa aj vy?
Tisíce ľudí spoločne oslavujú. pridali by ste sa aj vy? (zdroj: Marta Rajková)
Zo stredovekého chrámu sa takisto hádže farba
Zo stredovekého chrámu sa takisto hádže farba (zdroj: Marta Rajková)

Chcel som zažiť Holi už od detstva a som rád, že som nielen zažil, ale stál a súčasťou. Ak budete niekedy plánovať návštevu Indie či Nepálu, príďte počas nejakého sviatku. Ak sa dá tak počas sviatku Holi. Takže priatelia, Happy Holiiiiiiii!

Text: Martin Navrátil

Našu ročnú cestu po ázijských sviatkoch môžete sledovať na www.facebook.com/travelistan

Pár rád

  • Holi v roku 2017 bude 13 marca.

  • Dajte si na sviatok veci, ktoré potom vyhodíte. Nedajú sa vyprať.

  • Dajte si biele tričko, farby lepšie vyniknú.

  • Obaľte si fotoaparát, lebo aj ten dostane svoj prídel.

Martin Navratil

Martin Navratil

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  5x

15 rokov aktívne cestujem po svete. Pracoval som ako profesionálny sprievodca a organizoval mnohé prvoexpedície. Založil som cestovateľský portál www.travelistan.sk , kde sa delím o informácie ako cestujem. Mojimi cestovateľskými srdcovkami sú Afrika, krajiny na hodvábnej ceste, ako aj bizarné a opustené miesta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu