reklama

Výlet do podzemia Kyjeva

Už ste si niekedy položili otázku ako to vyzerá v podzemí veľkého mesta? Chceli ste sa pozrieť do častí, kam veľa ľudí nechodí? Ako si to vlastne predstavujete?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Ako miesto, kde je veľa špiny, potkanov a smradu? A čo keď je to úplne ináč? Poďte so mnou do podzemia Kyjeva!

Obúvam sa do veľkých gumených topánok v strede rušnej cesty. Vodiči áut, ktoré tu premávajú, sa udivene pozerajú, čo sa ide robiť. Sprievodca Vasiľ robí nielen výlety do neznámeho podzemia, ale aj sám už niekoľko rokov odhaľuje skryté tajomstvá podzemia. Nadvihne ťažký poklop kanálu, zasvieti baterku a povie. „Pripravený?“ Po starom hrdzavom rebríku sa ponáram do útrob mesta Kyjev.

Podzemie Kyjeva
Podzemie Kyjeva (zdroj: CHERNOBYLwelcome)
Určite tu nestretnete žiadneho turistu:)
Určite tu nestretnete žiadneho turistu:) (zdroj: CHERNOBYLwelcome)

Som 10 metrov v podzemí a dnes prejdeme asi 5 kilometrov v jednom z najstarších odvodňovacích kanálov hlavného mesta. Myslel som si, že ma tu bude čakať smrad a špina, ale som prekvapený aký svieži vzduch tu je. Neveríte? Príďte sa presvedčiť! Vasiľ objavuje podzemie už vyše 10 rokov. „Je to moja láska. Toto môžeš robiť tak do 30 rokov. Musíš byť fyzicky silný a nesmieš sa báť. Sú miesta, ktoré sú veľmi nebezpečné.“ Vysvetľuje veľmi sympatický mladík, ktorý vie, čo robí. Prezradil mi, že táto činnosť je v Kyjeve legálna, ale v Moskve je objavovanie podzemia prísne zakázané.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Zážitok na celý život
Zážitok na celý život (zdroj: CHERNOBYLwelcome)
A takto sa pohybujete v podzemí
A takto sa pohybujete v podzemí (zdroj: CHERNOBYLwelcome)

Dôvod? V oboch mestách sú stále bývalé atómové kryty alebo laboratória, ktoré nie sú zakreslené v žiadnych oficiálnych mapách. Vasiľ sa prednedávnom dostal na miesto bývalého laboratória. „Keď niečo objavím, musím sa tam dostať. Niektoré miesta sú stále strážené a reálne hrozí, že sa ti môže niečo stať. To je môj adrenalín.“ Pod mestom Kyjev je viac než 200 kilometrov rôznych chodieb. Tie, v ktorých sa teraz pohybujeme, sú z 19. storočia a boli vyhĺbené miestnymi baníkmi. Úzke chodby, ktoré nie sú pre žiadneho klaustrofobika, ani pre tých, ktorí majú problém s chrbtom. Tunely zároveň slúžili aj ako letecké kryty pred nacistami. Práve počas 2. svetovej vojny sa v podzemí neďaleko Kyjeva vybudovali bunkre aj pre samotného Göringa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Baterka je nutnosť a keď sa vám vybije...
Baterka je nutnosť a keď sa vám vybije... (zdroj: CHERNOBYLwelcome)
No comment
No comment (zdroj: CHERNOBYLwelcome)

Stavebná činnosť za Sovietskeho zväzu pokračovala v budovaní tajných laboratórií a iných objektov, o ktorých vie len málo ľudí a tí, čo to náhodou objavia. „Minule som narazil na nejaký bunker. Mesiac som hľadal, ako sa tam dostať. Až som prišiel na to, že musím zliezť po šachtách s káblami. A čo som videl? Staré výpočtové stredisko s nukleárnymi nákresmi.“ Rozhovoril sa Vasiľ pri pohľade na vysoký vodopád v podzemí. Vraj keď vonku naprší, voda v kanáloch stúpne až o pol metra. Teraz sa iba čľapkáme v 15 centimetrovej vode, ktorá je čistá. Sám neviem, podľa čoho sa miestny sprievodca orientuje. Všade len úzke chodby a keď chceme ísť ďalej, musíme vyliezť či zliezť do iného poschodia. Veľmi sa mi tu páči a neverím, že niečo také vidím medzi prvými Slovákmi, keďže táto atrakcia sa otvorila len prednedávnom. Dve hodiny sa pohybujeme v rôznych častiach Kyjeva a nakoniec vyjdeme von do stredu rušnej cesty. A tie pohľady ľudí? Neveria, kam sa to dnešná mládež dostala. :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mám rád netradičné veci a toto bola cestovateľská bomba, ktorá je veľmi ľahko prístupná. Poď aj ty na miesta, kam sa veľa nechodí.

Text: Martin Navrátil

Poznámka: Všetky fotky boli uverejnené so súhlasom CHERNOBYLwelcome, nakoľko môj fotoaparát nebol prispôsobený daným podmienkam.

Je to bezpečné?

Absolútne. Treba sa držať rád miestneho sprievodcu. Netreba žiadne špeciálne oblečenie si zobrať so sebou z domu, vštko dostanete na mieste.

Dá sa fotiť a filmovať?

Úplne bez problémov, len treba mať kvalitný foťák. Na mobil, toho veľa nenafotíte.

Ktoré cestovné kancelárie a treba rezervovať dopredu?

Je len zatiaľ len jedna cestovná kancelária http://www.chernobylwel.com/SK/ . Výlet si treba objednať dopredu. Ak by ste mali záujem o atómové kryty, aj to sa dá. Ide o nadšencov zo Slovenska, ktorí svoju prácu robia skvele.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre koho je výlet určený?

Pre tých, čo sa neboja tesných priestorov a majú radi niečo netradičné.

Ak by ste hľadali inšpirácie na cesty do známych či menej známych miest, informácie nájdete na www.travelistan.sk , kde postupne spolu s Martou Rajkovou dávame rady a tipy zo 160 krajín sveta, ktoré som navštívil 

Martin Navratil

Martin Navratil

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  5x

15 rokov aktívne cestujem po svete. Pracoval som ako profesionálny sprievodca a organizoval mnohé prvoexpedície. Založil som cestovateľský portál www.travelistan.sk , kde sa delím o informácie ako cestujem. Mojimi cestovateľskými srdcovkami sú Afrika, krajiny na hodvábnej ceste, ako aj bizarné a opustené miesta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu