Ako sa cestuje vo vietnamskom vlaku alebo ako si kúpiť lístok

Autor: Martin Navratil | 9.3.2017 o 8:01 | Karma článku: 10,91 | Prečítané:  6081x

To klasické a možno aj staromódne ttt ttt, ktoré vás sprevádza počas celej cesty vlakom. Niekomu to prekáža, ja to však vyhľadávam pri každej ceste. Keď je čo len najmenšia príležitosť odviezť sa touto kovovou nádherou, idem.

Keď je čo len najmenšia príležitosť odviezť sa touto kovovou nádherou, idem. Neváham napriek tomu, že dnes sú vlaky o niečo drahšie ako autobusy a dokonca aj lietadlá sú lacnejšie.

Stojím pred neveľkou stanicou v Saigone na juhu Vietnamu a mojím cieľom je 1730 kilometrov vzdialené hlavné mesto Hanoj. Čaká ma 31,5 hodiny cesty krížom cez ryžové polia, vysoké bralá a mestá.Vietnamské vlaky predstavujú romantické cestovanie. Napriek tomu, že Vietnam investuje nemalé finančné prostriedky do ciest, vlak je stále pohodlnejšou formou cestovania ako cestná doprava. Nedrmocete sa toľko a hlavne výhľady z kupé pri šálke zeleného čaju veru nie sú na zahodenie. Výhodou Vietnamu je, že vlak spája sever s juhom a dá sa počas toho pristupovať.

Môj vlak SE4 je pripravený už hodinu pred odchodom. Pred každým vchodom do vagóna stojí vystretý Vietnamec, ako keby bol na vojenskej prehliadke. Len raz skontroluje vlakový lístok a už vás neotravuje. Mám trochu obavu, ako bude vyzerať lôžko. Už som niečo prešiel vlakmi po celom svete a väčšinou rozvojové krajiny niekedy výrazne zaostávajú. Na moje prekvapenie som v novom vlaku čínskej výroby, ktorý vonia novotou. Po ceste stretávam iných cestovateľov, ktorí sú tiež prekvapení na akej je to úrovni v porovnaní s predchádzajúcimi vlakmi. K lôžku dostanete čistú bielizeň, všetko je klimatizované – niekedy až moc a dostávam aj toaletný papier. No toalety asi všade na svete záležia od posádky vlaku, čo s nimi urobia. Každý vagón má aj umyvárku so studenou tečúcou vodou.

Presne úderom 22:00 sa vlak veľmi lenivo pohne. Prekvapuje ma, že všade príde načas. Žiadne meškanie. Vlak zastaví denne tak 8-krát na rôzne časové obdobie. Ak si však zabudnete niečo kúpiť na jedlo, nielenže vo vlaku vám ponúknu miestne vietnamské špeciality, ktoré nie každému chutia, ale môžete aj vystúpiť z vlaku a nakúpiť si domácu stravu. Kuriatko s ryžou? Čerstvý ananás? Alebo dobré, chladené pivko? Som prekvapený, že všade sú veľmi nízke ceny a kvalita na vysokej úrovni. Najviac si však pochutnávam na káve. Vedeli ste, že Vietnam je jedným z najväčších pestovateľov kávy? Kávičkári tú budú nadšení. Je jedno, kde si kávu objednáte, vždy dostanete kvalitu. Najprv mi výpravca naleje silnú tekutinu a potom dá mlieko, ktoré je ako naše salko. Že je to sladké? Na to vám domáci povedia, že káva sa má piť sladká, aby sa prebila trpká chuť. Len to vyskúšajte u seba doma a uvidíte ako vám zachutí. Väčšina ľudí však si do toho dáva ľad, a tak premení horúcu kávu na osviežujúci nápoj.

 

Takto s kávou v ruke prekonávam kilometre. Nekonečné ryžové polia sa striedajú s horskými scenériami. Ak by ste vlak poňali ako vyhliadkovú trasu, dostanete peknú predstavu o krajine. Práve preto mám rád vlaky. Necháte sa viezť, máte vystreté nohy, pozeráte na okolitú krajinu a do toho si čítate knihu. Sem tam zaspíte a keď otvoríte oko, vidíte zas ryžové pole.

Železnice vo Vietname začali budovať počas francúzskej nadvlády už v roku 1880. 278 staníc spája 2600 kilometrov koľajníc. Celkovo bolo vybudovaných 1790 mostov a 39 tunelov. Železnice sú napojené na čínsku sieť a takto sa viete prepraviť aj do hlavného mesta ríše stredu. Mimochodom, ak je človek veľmi dobrodružný, vlakom sa dostane aj z Bratislavy do Saigonu. Len treba mať veľa času.

A koľko to vlastné stojí? Cena na tomto úseku sa pohybuje od 39 do 59 Eur v závislosti od rezervačnej triedy. Ja si vždy radšej priplatím viac, aby som mal lepší komfort, lebo na 1730 km dlhej ceste si chcem hlavne odpočinúť. Áno, za túto cenu viete bezproblémovo preletieť, ale nemal by som takéto zážitky, ktoré tak veľmi rád zbieram.

Cesta sa nakoniec blíži k záveru a do Hanoja prídeme presne o 5:30 hod. Beriem batoh na chrbát a už teraz sa teším ako vlakom pôjdem k ryžovým poliam do severných častí Vietnamu Sapa.

Text: Martin Navrátil

Moju aktuálnu cestu po Vietname, môžete sledovať nawww.facebook.com/travelistan

Vlaky

Ako kúpiť vlakové lístky?

Lístky sa kupujú 60 dní pred odchodom buď na štátnej webovej stránke –http://www.dsvn.vn/alebo na súkromnej stránke, stačí napísať sem –operation7@aclasstravel.com.vn.

Na vlakoch a lístkoch nájdete rôzne označenia. Najlepšie vlaky sú SE 1 až SE 20. Tieto vlaky premávajú hlavne na trase Hanoi – Saigon. Čím menšie číslo (t.j. SE 1, SE 2, SE 3 a SE 4), tým lepší je vlak čo sa týka vybavenia, čistoty a modernosti. Tento druh vlakov má aj 1. triedu.

Označenie TN 1 a TN 2 sú vlaky, ktoré nemajú 1. triedu, ale iba 2. triedu.

Ako sa vo vlakoch spí

Ak hovoríme o spiacich vlakoch máte na výber z týchto tried:

1.triedasoft sleeper – uzatváracie kupé so 4 lôžkami, niekedy sú aj vagóny resp. kupé s 2 lôžkami a vlastnou toaletou. Treba sa spýtať.

2.triedahard sleeper – otvorené kupé so 6 lôžkami, t.j. 2 hore, 2 v strede a 2 dole. Kupé má niekedy dvere. Lôžka spojuje rebrík a nedá sa spadnúť. Horné lôžka sú najpokojnejšie a najlacnejšie. Dolné zároveň slúžia ako miesto na sedenie pre tých, ktorí sú hore. Preto nebuďte prekvapení, ak si k vám niekto prisadne. Je to nepísaný zvyk a treba ho rešpektovať.

3.triedasoft seater – sú to len sedadlá s rezerváciou.

4. triedahard seater – drevené lavice

Ako to vo vlaku vyzerá?

Je jedno ktorou triedou cestujete, na 90 percent je všetko klimatizované. Okrem toho tak v 1. trieda, ako aj v 2. trieda dostanete čistú posteľnú bielizeň. Každý vagón má toalety, pričom 1. trieda má aj európsku, ale v 2. triede sa v prevažnej väčšine nachádza iba ,,šlapák“.

Pár rád na cestu vlakom

Vlaky sú niekedy preklimatizované, majte preto pripravenú do rezervy mikinu.

-nie vždy sú vo vlaku zástrčky, tak majte dobre nabitú elektroniku.

-zoberte si mokré servítky a šikovné jednorazové zubné kefky z hotela.

Stravovanie vo vlaku

Vo vlaku je niekedy reštauračný vozeň, kde si za hotovosť kúpite jedlo. Jedlo patrí k mastnejším a citlivejšie žalúdky nemusia všetko zvládnuť. Pred cestou si preto kúpte jedlo na stanici. Vodu, pivo a chipsy dostanete aj vo vlaku, kde zamestnanci chodia s vozíkom a predávajú niekedy aj jedlo.

Bezpečnosť vo vlaku

Vietnamské vlaky sú jednoznačne bezpečné a netreba sa obávať okradnutia. Prípadov krádeže je minimum. Svoj cestovný pas a peniaze noste však radšej všade so sebou.

Kde sa fajčí?

Medzi vozňami. V kupé je prísny zákaz fajčenia.

Hlavné trasy vlakov

Hanoi – Saigon:Je to hlavná trasa a je nazývaná aj ,,vlak zjednotenia“. Celková dĺžka je 1 726 km a trvá necelé 3 dni. Prechádza cez mestá ako Hue, Dannag (neďaleko je mesto Hoian), Nha Trang.

Hanoi – Lao Cai: Tento vlak sa využíva najmä na presun do severnej časti Vietnamu. Vlak idecez deň aj v noci. Cesta trvá 8 – 11 hodín v závislosti od čísla vlaku.

Hanoi – Halong Bay

Medzinárodné vlaky

Prechod cez vietnamsko–čínske hranice je už veľmi jednoduchý a keď sa chcete vyhnúť prestupovaniu a spojiť dve krajiny dohromady, tak vlak je vašou ideálnou voľbou.

Hanoi – Nanjing:Cesta trvá cca.11 hodín. Z Nanjingu je už dobré spojenie smerom na Hong Kong či Peking. Viac info v časti o doprave v Čine.

Len pre zaujímavosť, ak máte veľmi veľa času na cestovanie, môžete ísť vlakom z Bratislavy až do Saigonu!

Ak by si sa chcel dozvedieť viac o možnostiach dopravy vo Vietname nájdeš nahttp://travelistan.sk/informacie/azia/vietnam/doprava/

Alebo ak hľadáš itinerár cesty kam ísť, pozrihttp://travelistan.sk/itinerar-vietnam-a-kambodza-za-600-eur/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja. Magazín platí ministerstvo vnútra.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.


Už ste čítali?