reklama

Cestovateľská bomba? Irán!

Veľa ľudí sa ma pýta, kam by mali ísť, kde nie je taký nával turistov. Keď im odpoviem, že by mali ísť do Iránu, stretnem sa s úžasom, že prečo odporúčam túto ,,nebezpečnú“ krajinu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Dlho som nevedel pochopiť z čoho ľudia čerpajú informácie o nebezpečnej krajine. Na jednej strane nám šialene vadí, keď nás ,,vzdelaný“ západ nevie nielen geograficky zaradiť, ale na druhej strane podliehame tej istej nevzdelanosti. Hrdo sa bijeme do pŕs, že média nás neovplyvňujú a nie sme ovce, ale s radosťou preberáme neoverené informácie, ktoré sa nám hodia do nášho malého svetonázoru.

,,Irán je nebezpečný a je tam vojna.“ Napísal mi jeden čitateľ na Facebooku. Keď sa ho spýtam, kde je tá vojna, komunikácia odrazu stíchne. V tomto článku by som chcel odmýtizovať niektoré ,,zaužívané“ predstavy o Iráne, ale aj podať informácie ako sa sem dostanete a na čo sa pripraviť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Ružová mešita v Shiráze
Ružová mešita v Shiráze (zdroj: Martin Navrátil)

Mýty o Iráne

  • V Iráne nie je vojna. Neveril by si koľko ľudí si zamieňa Irak s Iránom.

  • Iránci nie sú Arabi. Je to to isté, ako keby si Škótovi povedal, že ,,Angličan.“

  • Iránci patria medzi najvzdelanejšie národy na svete. Už som tu bol 8 krát a nielen, že sa ľudia prihovárajú v angličtine, ale aj vedia, kde je Slovensko. ,,Slovensko? Áno, viem. Boli ste predtým Československo a teraz ste v Eu.“ Odpovie mi Ahmed pri čiernom čaji v Teheráne. Koľko Slovákov vie povedať nejakú historickú súvislosť o Iráne?

Ako sa dostanem do Iránu?

  • Ak letíš do Iránu, víza dostaneš na letisku na obdobie 14 až 30 dní. Ak prekračuješ hranice po zemi, musíš mať dopredu vybavené víza. Najbližšie veľvyslanectvo je vo Viedni.

  • V pase nesmieš mať izraelskú pečiatku.

  • Nie je pravda, že ak sa raz dostaneš do Iránu, do USA ťa nepustia. Ja mám osobne víza z Afganistanu, Sýrie, Sudánu a Iraku a do USA ma pustili.

  • Takisto platí opačne. Ak máš v pase USA pečiatku, do Iránu ťa pustia. Veľa občanov USA cestuje po Iráne.

Aké zákony pre cestovateľov tu platia?

  • Do Iránu sa nesmie priviezť žiaden alkohol a ani ho tu oficiálne nedostaneš.

  • Irán je, čo sa týka oblečenia konzervatívna krajina. Muži musia mať dlhé nohavice, ale tričko s krátkym rukávom môže byť. Ženy musia mať dlhé nohavice alebo sukňu a tričko či košeľu s dlhým rukávom. Na hlave musí mať šatku. Netreba žiadnu ,,burku“.

  • Keďže na krajinu je uvalené ekonomické embargo, platobné karty tu nevyužiješ. Stačí, keď si prinesieš hotovosť. Stačí mať eurá. Na bazároch sa dá platiť kartou, ale poplatok za platbu bude od 8% z ceny tovaru.

  • Facebook tu nefunguje. Musíš mať tzv. VPN. Ja mám dongtaiwang.com a funguje zatiaľ skvele.

Ako chodia domáce oblečené? Nemusíš byť zahalený od hlavy po päty
Ako chodia domáce oblečené? Nemusíš byť zahalený od hlavy po päty (zdroj: Martin Navrátil)

Je Irán drahá krajina?

Irán je stále relatívne lacná krajina, napriek tomu, že tu postupne zavádzajú dvojaké ceny pre turistov ( vstupy do pamiatok a ubytovanie).

  • 1,5l vody – 0,25

  • Kebab – od 1€

  • Káva – od 1€

  • Jedlo v dobrej reštaurácií - od 4

  • Vstupy do pamiatok – (mešity, archeologické lokality, paláce )– v priemere 2,5 až 3,5

  • Guest house – od 5 €

  • 3 hviezdičkový hotel za izbu pre 2 – od 20 € (veľké mestá od 25 až 30 €)

  • 4 hviezdičkový hotel za izbu pre 2 – od 30 € (veľké mestá od 50 až 70 €)

  • Taxík v meste na vzdialenosť 6 km – od 1,8 €

  • Doprava autobusom na vzdialenosť 400 km – od 10€

  • Prenájom vlastného auta so šoférom na vzdialenosť 400 km – cca 100 € (auto je väčšinou pre 4 a na osobu je to 25 €

  • Vnútroštátna letenka (Mashad – Širáz) – od 70 €

V Iráne sa staneš milionárom
V Iráne sa staneš milionárom (zdroj: Martin Navrátil)

Rozpočet na deň je od 25 € na deň, ale keď si dopraješ kávičku, lepší hotel, sem tam zavítaš do dobrej reštaurácie tak od 45 €

Prečo by som sem mal ísť čo najskôr?

Lebo svet odrazu pochopil, že to nie je nebezpečná krajina. Každým rokom je tu viac a viac turistov. Je to stále v norme, ale keď to porovnám, keď som tu bol v roku 2006...Aby ti to raz nebolo ľúto, že si krajinu nezažil pred davmi turistov. Kuba či Thajsko ti neujdú. Ale Irán ti ujde, keď budeš dlho čakať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Text: Martin Navrátil

Moje cesty po svete (momentálne v Iráne), môžeš sledovať na www.facebook.com/travelistan alebo si prečítať moje rady a odporúčania na www.travelistan.sk

Martin Navratil

Martin Navratil

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  5x

15 rokov aktívne cestujem po svete. Pracoval som ako profesionálny sprievodca a organizoval mnohé prvoexpedície. Založil som cestovateľský portál www.travelistan.sk , kde sa delím o informácie ako cestujem. Mojimi cestovateľskými srdcovkami sú Afrika, krajiny na hodvábnej ceste, ako aj bizarné a opustené miesta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu