Už aj Uzbekistan má rýchlejšie vlaky ako Slovensko

Autor: Martin Navratil | 17.11.2017 o 11:30 | Karma článku: 10,83 | Prečítané:  10911x

Ak sa dá, počas mojich ciest cestujem  vlakom. Aj keď je to už trochu staromódne, je to môj najobľúbenejší dopravný prostriedok.

Tento rok som vyskúšal vlaky v krajinách, ktoré sú v našich mysliach ďaleko za Slovenskom. Aký je tam komfort? Ako vyzerajú vlaky a koľko stoja lístky?

Uzbekistan

Keď som tu bol prvýkrát v roku 2006, tak moja prvá cesta vlakom bola skôr utrpením. Staré ruské mašiny sa vliekli v púštnej krajine neuveriteľne pomaly a o komforte sa príliš nedalo hovoriť. Klíma nefungovala a toalety vyzerali, ako keby ich naposledy umývali za čias Brežneva. Tento rok som sa sem opäť dostal a nestačil som sa čudovať, čo táto krajina dokázala vybudovať. Uzbekistan investoval nemalé finančné prostriedky do rýchlostných tratí a za ten čas postavili trať, kde premáva jeden z najrýchlejších vlakov v Strednej Ázii.

 

Na hlavnej trase Taškent – Samarkand – Buchara pravidelne premáva rýchlovlak španielskej výroby Talgo a dosahuje rýchlosť 250 kilometrov za hodinu. Nestačím sa nielen čudovať nad krásnou železničnou stanicou, ale aj perfektnými službami na palube vlaku.

Cesta do Buchary prešla ako lusk a prišli sme do cieľovej stanice na minútu presne. Keď čítam v propagačnom letáku, že na budúci rok by mal vlak premávať až do stredovekej Chivy, tak verím, že Uzbeci svoj sľub dodržia. A koľko stál lístok v prvej triede? 25 USD!

Irán

Vlak v Iráne? To teda musí vyzerať...Povedal mi kamarát pred cestou. Žiadna krajina nie je opradená fámami ako Irán. Na jednej strane sa na Slovensku čudujeme, keď si nás niekto mýli so Slovinskom. Ale že my si mýlime Irán s Irakom a myslíme si, že táto moslimská krajina je sto rokov za opicami, nás dáko nevzrušuje.

Veľmi rýchlo by vám padla sánka z miestnych vlakov. Kupujem si cez internet vlakový lôžkový lístok do prvej triedy na trase Teherán – Tabriz a za vzdialenosť takmer 600 kilometrov platím necelých 8 €! Som príjemne prekvapený ako je tu vo vlaku čisto. Dostávam čistú posteľnú bielizeň, vodu, jedlo a možnosť si vybrať z mnohých filmov. Výpravca nielen upozorní na svoje meno, ale aj upozorní, že každé moje želanie mi môže splniť hocikedy. Počas cesty si kladiem otázku ako toto dokázal ,,ten zaostalý“ Irán. Už radšej nebudem spomínať, že sme prišli do Tabrizu na minútu presne.

Vietnam

Železničnú sieť vo Vietname začali budovať počas nadvlády Francúzska v 19.storočí. Aj keď dnes preletíte vzdialenosť medzi Hanojom a Saigonom za 40 USD, ja si vyberám vlak. Cesta zaberie 27 hodín, ale to mi vôbec nevadí. Veď za oknom vlaku mi hrá televízny program menom Vietnam. Vidím nielen ryžové políčka, ale aj historické mestá či chrámy. Vo Vietname je niekoľko druhov vlaku a keď si za komfort trochu priplatíte, budete veľmi milo prekvapený. Nejeden cestovateľ hovorí, že zažil šváby vo vlaku či nefungujúcu klimatizáciu. Stačí si však navyše zaplatiť 8 USD a môžete cestovať v prvej triede, ktorá je mnohonásobne lepšia ako u nás na Slovensku.  

Sú kvalitné vlaky len výsadou bohatých krajín či je to len o prístupe? Ako je možné, že taký Uzbekistan, ktorý je v HDP ďaleko za Slovenskom, dokáže poskytnúť cestujúcim omnoho lepšiu dopravu ako na Slovensku?

Text: Martin Navrátil

Moje cesty po svete môžete sledovať na www.facebook.com/travelistan alebo prečítať cestovateľské rady na www.travelistan.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Gašpar ide do civilu. O plánoch viac hovoriť nechce

Ministerka Saková predstaví nového šéfa polície v pondelok. Ohlasuje väčšie zmeny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Bugár odmietol Fica, znepokojený nie je

Ako Most povedal, že nepodporí návrh Smeru.


Už ste čítali?